IKLAN

Saturday, January 8, 2011

BERMULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK (PART 4)

AKU TERCABAR DAN DI CABAR

Terima kasih kerana sudi membaca kisah kehidupan seorang pendidik ini..Pada kali ini aku ingin berkongsi cerita tentang aku di cabar seorang pelajar dan guru lelaki...tentu nak tau kan kenapa ada di cabar dan rasa tercabar??? Ye, seperti biasa aku pergi ke sekolah menaiki bas sekolah yang dulunya kami panggil bas tu " Bas Roti Paun" hehehe..sebabnya atap dia macam roti paun yela zaman aku dulu mamak jual roti bawak motorsikal..Memang Best !!!! Bila aku teringat yang aku suka beli roti kacang atau kaya..Nyam nyam nyam..Hehehe..

Sebenarnya kisahnya aku di cabar ni, bermula ketika aku balik dari sekolah..masa tu tak ramai yang naik bas sekolah...mungkin memandangkan esok dah mula sukan tahunan di sekolah....Di pendekkan cerita, dalam bas tu adalah seorang BROTHER ni yang berlagak taiko la sangatkan dalam bas tu...masa tu aku ni buat bodoh je..mata aku hanya memandang di luar tingkap bas tersebaut..ye la aku ni malas nak tegur n masuk campur apa yang dia orang nak buat kat belakang bas tuh.....Sepanjang perjalanan dalam bas tu memang bising la ialah mana reti duduk diamkan..kemudian aku tertoleh ke belakang kerana terhidu ASAP ROKOK!!!! Dalam hati aku ni berkata " Suka hati ko la bang "..entah macam mana tetiba abang tu datang sebelah tempat duduk aku dan hembus asap rokok tu ke muka aku dan dia boleh berkata dekat aku " Brani bagi la tau cikgu!!!" tapi aku ni senyum sinis pada dia dan aku tak kata apa-apa...sebab dalam hati aku berkata" OOO..Cabar ye,nanti  kau" tapi aku buat muka biasa je dan tak tunjuk marah pun dekat dia, malas nak layan orang macam tu tapi aku terasa tercabar jugak la ...kalau dia tak cabar dan hembus kemuka aku asap rokok tu mungkin aku tak ambil tindakan apa-apa..

Kemudian ke esokan harinya aku mengambil keputusan untuk memberi tahu guru disiplin memandangkan aku adalah seorang pengawas sekolah dan aku memang tak teragak-agak memberi tahu cikgu tentang apa yang berlaku semalam...Geram punya fasal!!! Guru disiplin aku pada masa tu cikgu Dzulkifli memang garang gila..budak rambut panjang masa tu jugak suruh pergi kedai runting..rotan memang biasa pada dia..Aku dapat tahu Brother tu di panggil oleh guru disiplin tak lama tu..."Hahahaha, padan muka kau kena rotan dengan cikgu"baru tau sapa aku..hehehe...Yang bestnya balik daripada sekolah aku sekali lagi satu bast dengan brother tu...dia bercakap dengan kawan-kawan dia " Siapa tah bagi tau cikgu aku hisap rokok dalam bas??? " Aku macam biasa buat muka tak bersalah" , buat tak tau je.."Hahahaha..baru kau tau mentang-mentang aku ni perempuan ko pandang aku ni kecik je.." bisik kata hati ku...Sejak kejadian tu aku tak pernah lagi tengok dia hisap rokok dalam bas...bagus jugak bagi tau cikgu..hehehe..

Kisah yang seterusnya, aku mula memasuki ke alam menengah atas...Form 4...Lepas PMR result aku tak la teruk sangat dan aku masuk kelas Sains Unggu...Memandangkan cita-cita aku nak Arkitek atau engineer la konon pada masa tu  jadi aku mengambil keputusan isi borang masuk sekolah vokasional....aku berminat masuk sekolah vokasional sebab sebelum ni 2 orang sepupu aku masuk sekolah vokasional bila aku tengok subjek dan lukisan yang mereka lukis aku rasa tertarik ..memamg dari tingkatan satu lagi aku dah pasang niat nak masuk sekolah vokasional dan lepas tu nak masuk UTM,Skudai, Johor....alhamdulillah akhirnya aku berjaya masuk ke sekolah vokasional ambil jurusan Binaan Bangunan..seminggu sebelum aku masuk ke sekolah Vokay aku dan kawan ku berjumpa dengan seorang guru lelaki yang merupakan guru kelas aku masa tu...dan dia kata pada aku "Buat apa masuk sekolah Vokay ni ramai budak bodoh je yang masuk, betul basikal pun tak pandai"dalam hati aku "Cikgu ni betul-betul wat aku tercabar nih"aku memang cukup teras akan kata-kata dia di depan rakan ku pada masa tu...tak apa cikgu "Ingat aku masuk sekolah vokay ni tak ada matlamat agaknya..suatu hari nanti aku akan buktikan pada dia yang aku boleh berjaya walaupun masuk sekolah VOKASIONAL tu".

Seminggu selepas itu, aku berpindah sekolah di SMK Vokasional Juasseh...sekarang dah tukar SMT Juasseh..Hari pertama aku masuk ke sekolah tu aku cuba duduk di asrama sekolah. Ini kali pertama aku berpisah dengan family....Sedihhh Wooo!!!HAHAHa..tapi aku tetap kuatkan hati...sebenarnya sekolah aku dengan rumah bukannya jauh sangat pun tambang 50sen je daripada rumah ke sekolah..Sepanjang minggu pertama tu seperti biasa la ada minggu orientasi di asrama dan sekolah untuk para pelajar tingkatan 4. Kebetulan pengetua dan guru disiplin sekolah tu sekampung dengan ayah aku ...Cantikkk!!!

Kali pertama aku masuk ke asrama aku tak rasa sangat akan berjauhan daripada family...Pada malam tersebut kami semua berkumpul dan berjumpa dengan akak-akak senior dan masing2 ada kakak angkat..Sebenarnya aku bukan kisah sangat pun ada kakak angkat nih...tapi layan jugak la..kocik punyo hal!!! Kemudian ke esokan harinya balik daripada sekolah aku masuk ke dewan makan asrama..kalau nak tau seumur hidup aku inilah kali pertama  aku makan lauk masak lemak cili api yang agak cair kuahnya dan di dalamnya di isi ikan goreng tenggiri yang rasa tak seberapa...Aduhhh!!!Biar betul aku dah mula terasa lain je makan kat asrama ni..hehe..Mana taknya makan kat rumah tak jumpa macam tuh....petang tu pulak kami semua di kehendaki isi air dalam baldi penuh-penuh kemudian jirus pokok bunga yang ada kat situ...kebetulan mak aku datang melawat..hahaha..Selamat aku tak kena angkat..keje bodoh namanya!!! Malam tu pulak memang kami solat berjemaah, entah mengapa tetiba air mata aku meleleh teringat mak dan ayah di rumah trasa rindu dan sebak pulak...hehehe...Lepas kami solat Isyak kami semua di panggil oleh kakak senior dalam hati aku bila masa aku nak ambik buku baca nih..dah la pagi-pagi kena bangun awal pukul 5.00 pagi nak kena bangun lewat memang lambat la dapat mandi ...pada malam tu ada seorang kakak tu tegur aku muka aku macam Herman  Shah?? KURANG ASAM punya akak..yela aku masa tu rambut aku pendek macam lelaki...yang aku gunting sendiri..dan malam tu akak tu bertanya "Siapa hari ni ada pakai telefon publik dekat sekolah tu?" aku angkat je la tangan konon nak jujur tapi kena berdiri atas kursi minggu orientasikan....Ciss!!! Lepas tu pulak akak tu tanya " Siapa tak tutup kepala masa keluar tandas? " aku angkat tangan lagi.."Engkau lagi dik" tapi aku senyum je nak wat macam mana dah tuala aku jatuh basah masa tu kan...

Keesokan harinya, aku masuk ke bengkel Binaan Bangunan buat pertama kalinya.Besarnya..di bengkel tu ada bengkel kerja kayu dan bengkel membuat kerja batu bata..dan satu tempat bilik khas untuk guru-guru binaan bangunan...Pertama kali masuk aku mendengar penerangan daripada cikgu MAT ZAIN..Macam-macam dia cerita fasal bengkel  dan tu ini dan last sekali dia bagi tahu kami bahawa dia akan melanjutkan pelajaran ke UTM,Skudai,Johor. Paling aku terasa teruja dan sekali lagi terasa di cabar, bila dia kata dia nak tengok ada di antara kami ni akan jumpa dia di UTM, Skudai nanti..Wow!!! Aku sahut cabaran tuh..memang itu matlamat aku masuk ke Vokay nih!!!

 Kemudian hari ke empat aku rasa badan lemah dan terasa sejuk-sejuk ..apa lagi DEMAM la, nasib baik akak angkat aku tuh bagi aku penedol kalau  nak tau pertama kali aku makan penedol bila demam...hehe.. mana taknya 2 hari berturut-turut bermain dengan batu-bata,pasir dan kapor...nak patah pinggang aku di buatnya...dengan tido lewatnya lagi huh!!!Ke esokan harinya aku balik rumah dah aku kata pada ayah tak nak duduk asrama lagi sebab aku tak boleh nak belajar sebab masuk kelas je aku mengantuk dan bila malam tak boleh nak study...mana taknya aku ni study jenis yang suka dalam keadaan tenang.. bising pun layan lagu je...dan masa tu juga ayah pergi berjumpa guru disiplin dan juga merupakan ketua warden di situ..Kalau ikutkan cikgu tu memang tak bagi tapi akhirnya dia izinkan...terasa bahagia rasanya walaupun demam.Hahaha..!!!

Semasa di tingkatan 5 pelbagai suka-duka yang aku tempuhi... di sekolah aku di kelilingi teman-teman yang pelbagai ragam aku paling rapat dengan As, Ayu dan Mah suri..Pada suatu hari cikgu Zaid masuk ke kelas yang merupakan guru kelas kami dan juga mengajar subjek Teori Binaan Bangunan ...kami semua tengah kusyuk mendengar cikgu mengajar...tetiba terdengar bunyi kerusi patah ...bila kami semua toleh belakang terlihat kawan ku Dianah terduduk jatuh di atas lantai dan kakinya terhimpap dengan meja..Apa lagi kami semua gelak la satu kelas!!! Mana taknya kawan aku tu badan memang paling CUTE(paham2 jela)  dalam kelas tuh..mana tak patah kerusi bila kaki 4 jadikan dua kaki..suka lagi jengket kerusi tuh..hehehe..dan buat kami pecah perut nak ketawa lagi tuh apabila salah seorang rakan kami lelaki yang sedang gelakkan Dianah tu tetiba je GIGI PALSUNYA JATUH KELANTAi dan kemudiannya dia kutip dan pasang balik kegusi giginya!!!??? HAHAHAHAA!!! Kami semua serentak kata EEEEEEEaaaa!!!!!cuba bayangkan dah jatuh kotor kelantai boleh masuk dalam mulut..tapi dia boleh selamba dan tersenyum je..Aduhhh!!tak tahan kami gelak sakit perut aku dibuatnya...

Kemudian satu hari aku di denda cikgu Zaid sebab tak bawa buku teori kena duduk keluar kelas..Ya Allah!!! Tebal gila rasa muka nih nak sorok tak boleh mana taknya sebelah kelas aku tuh budak Automotif semuanya lelaki..hehe..tapi wat muka kesian je la aku kan..member-member kat dalam kelas aku tuh dok cakap kat cikgu tuh ala cikgu kesian la..ada jugak la 10 minit aku kat luar kelas tuh...Adoiii ai!!!

Tak lama tu SPM mula menghampiri alhamdulillah result percubaan SPMV aku agak cemerlang dan di saat ahampir sebulan aku ingin menduduki peperiksaan SPMV aku telah di uji ujian yang begitu hebat apabila mak dan ayah aku agak berantakan...hari-hari gaduh!!! Memang pelajaran aku cukup terganggu dan masa tu aku teringin nak masuk asrama tapi bukan itu jalan penyelesaiannya...aku tetap cuma harungi semua itu sehinggalah aku habis mengambil peperiksaan SPMV...Alhamdulillah sesungguhnya aku memang bertawakal pada Allah setelah aku berusaha sedaya upaya ku selama ini agar aku mendapat keputusan yang baik...

Selepas SPM, aku mengambil lesen memandu dan kelas komputer...dan tak lama tu , borang kemasukan UTM telah mula di jual dan aku terus beli dua borang UTM..hehehe..UPU pun aku ada ambil juga tapi aku kurang berminat...Semua borang aku isi sendiri kebetulan pada masa tu borang UTM perlukan result percubaan...aku pun mengisi penuh harapan..!!!!


Untuk tau kisah selanjutnya tunggu part 5 nanti ye...

No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.