IKLAN

Saturday, January 8, 2011

MULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK (Part 1)

MULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK

Hari ini, aku ingin berkongsi cerita dan penglaman hidup ku sebelum bergelar "Pendidik". Banyak suka duka yang boleh kita kongsi bersama buat pengetahuan semua sebelum aku melanjutkan pelajaran ke Universiti pada tahun 1997 ada yang hendak aku kongsikan bersama buat tatapan pembaca semua. Sejak aku di bangku sekolah rendah lagi, di Sek Keb Kuala Pilah aku berazam ingin menyambung pelajaran di UTM,Skudai,Johor. Pada ketika itu aku selalu berdoa kehadrat ilahi agar suatu hari nanti aku akan dapat melanjutkan pelajaranku di Universiti Teknologi Malaysia,Skudai Johor...Itulah satu-satunya universiti yang ku idamkan selama ini. Entah, Mengapa aku begitu berminat sangat dapat masuk ke universiti itu? sedangkan banyak universiti lagi di dalam Malaysia ni. Mungkin sebab aku tertarik dengan landskap utm dan terutamanya yang paling aku tertarik masjid yang di bina di dalam UTM. Itu pun aku hanya lihat di dalam buku ke masukan universiti sahaja.


      Pada tahun 1991, aku telah menduduki peperiksaan UPSR.  Impian ku aku ingin menjadi seorang arkitek atau pereka dalaman. Sebelum menjelang hari peperiksaan UPSR aku tidak berapa sihat kerana demam, yang peliknya demam aku ni bila masuk petang aku rasa badan mula sejuk-sejuk nak demam pagi pegi sekolah elok pulak. Aku selalunya bila tak jalan je ubat klinik ibu ku mesti bawa aku jumpa doktor sengseh di Kuala Pilah. Doktor kata badan aku angin tdan panas dalam tu seingat aku lah. Paling aku tidak tahan bila terpaksa minum ubat mana tidaknya segala bahan jenis akar kayu aku terpaksa minum airnya, yang gelihatinya bila nak makan ubat tu aku terpaksa sediakan tiga cawan air air masak,nescafe dan air ubat akar kayu tu. Sebenarnya doktor sengseh ni dah kenal keluarga aku sejak ibuku di bangku sekolah lagi dan sampai sekarang doktor tu masih ada lagi. Setelah beberapa bulan aku mengambil peperiksaan UPSR, tiba harinya aku mengambil keputusan UPSR. Rasa berdebar-debar pun ada jugak masa terima slip UPSR masa tu. Walaupun aku hanya mampu mendapat 2A2B namun tidak mematah semangat ku mengejar impian dan cita-cita ku.

    Seingat aku, memang aku pernah berkata pada ibu ku aku tak mau masuk sekolah berasrama dan aku nak sekolah menengah di SMK Batu Kikir lepastu masa tingkatan 4 hendak ke sekolah vokasional. Itu yang aku kata pada ibu aku yang aku tidak akan masuk sekolah asrama. Maklum la aku ni anak tunggal dan tak pernah berpisah dengan keluarga hehehe....Kemudian tahun hadapannya aku mula menjejak kaki ke sekolah menengah suatu alam baru untuk aku bergelar REMAJA...

Untuk tahu lebih lanjut kisah hari pertama aku di SMK Batu Kikir aku denda dengan cikgu disiplin, bagaimana aku di lantik menjadi pengawas dan pengalaman yang melucukan dan seronoknya aku bergelar sebagai seorang pengawas??? tunggu coretan saya nanti...jumpa lagi




No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.