IKLAN

Saturday, January 8, 2011

MULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK (Part 2)

MULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK
(Part 2)

Pada tahun 1992 , aku mula menjejaki ke sekolah menengah di SMK Pendeta Za'ba. Tahun itu merupakan tahun pertama aku menjejaki alam remaja...Walaubagaimanapun aku berasa amat berat untuk bersekolah di sana memandangkan tempat aku tinggal agak jauh kena 2 kali bas tu kalau kena tinggalkan bas sekolah hehe..Jadinya aku ambil keputusan untuk berpindah di sekolah yang lebih dekat dengan rumah ku...
Walaubagaimanapun,buka sekolah aku terpaksa bersekolah di sana selama satu minggu sahaja, akan tetapi peluang yang ada aku tidak siakan:)  sempat juga aku memasuki pertandingan syarahan dan mendapat tempat ke dua pada masa tu... alhamdulillah rezeki sebelum pindah sekolah ke Smk Batu Kikir. 

Seminggu selepas itu aku berpindah ke sekolah baru di Smk Batu Kikir. Ohh!! Seronoknya hati ini bila kedua mak dan ayah membuat pertukaran sekolah kerana sekolah ini merupakan sekolah yang aku idamkan selami ni...Hari pertama persekolahan, aku di masukkan ke kelas 1 Dahlia. Semasa aku menjejakkan kaki ke dalam kelas aku terpandang seseorang yang aku kenal sebelum ni...Hah!! Macam aku kenal je budak nih???!! Aku  tau nama dia??? Percaya atau tidak rakan mainan aku semasa sekolah tadika dulu di Berek Polis di Kuala Pilah masa tu...tetapi aku tak ada la tegur pun maklumla baru masuk sekolah baru dan aku duduk sebelah Asyura tempat duduk belakang sekali:).. Semasa jam loceng berbunyi sewaktu rehat aku pergi ke kantin sekolah sebab aku terasa lapar la pulak selepas makan aku dengan kawan aku pergi ke koperasi sekolah untuk membeli buku latihan sekolah..masa tu aku di temani Ida Royani rakan sekelas ku juga.. Tetiba loceng sekolah berbunyi.."Alamak buku tak beli lagi nih,loceng dah bunyi ni" bisik kata hati ku. Tapi kawan aku ni pun muka selamber je.. aku pun selamber je lah ...Yang lambatnya mungkin aku banyak ambil masa semasa makan di kantin... aku agak lewat sedikit untuk balik ke kelas sampai di bangunan kelas aku tu, aku lihat ramai pelajar di tahan oleh guru disiplin..Adushh!!! Tak fasal- fasal aku kena denda berdiri ditengah panas ni nasib baik tak kena rotan.. Mana taknya cikgu tu bawak rotan panjang!!! Bangunan kelas aku tu betul- betul berhadapan dengan padang sekolah, blok baru lah katakan...  Blok kelas aku tu hanya pelajar tingkatan 1 dan 2 je dekat situ... Lebih kurang 10 minit aku kena denda...nasib badan..nak buat cam ne.. Undang-undang pun tak tau lagi...Rasa malu pun ada.. Masa tu, waktu cikgu BM cikgu tu baik nasib tak kena marah lagi ...hehehe..

Kemudian habis kelas aku di kejutkan dengan kedatangan guru Bahasa Inggeris...Alamak!!Bukan ini cikgu yang denda aku tadi ke??? Telan air liur jugak la aku hehe...Mana tidaknya cikgu tu masuk je kami semua bagi salam dan semua kena berdiri atas kerusi...Kemudian dia tanya para pelajar sapa dapat jawab boleh duduk..aku tak ingat soalan apa tapi masa tu aku orang yang terawal dapat jawab soalan , jadi aku boleh duduk la :)...Alhamdulillah...Walaubagaimanapun, di pendekkan cerita akhirnya cikgu yang aku takut tu menjadi guru yang paling kamcing dengan aku. Semasa akhir tahun, boleh gelak-gelak dan lepak-lepak sambil tolong dia buat keje di bilik disiplin. Tapi aku tak berseorangan la, tetapi aku berdua dengan Ida Royani. Mungkin sebab pertama aku dan kawan ku telah memegang jawatan seorang pengawas. Sebab yang keduanya, pencapaian pelajaranku agak baik dan selalu dia tanya aku dapat jawab...aku suka cara dia mengajar walaupun mukanya agak garang, orangnya tinggi dan badannya agak tegap dan bermisai...MMMMM..Cikgu yang aku maksudkan ialah cikgu JAMALUDIN.. aku tak pasti cikgu tu masih mengajar di sekolah lama atau tidak lama tak jumpa.Cikgu ni hobi dia suka mendaki gunung. Hampir setiap petang lari bawak batu bata dekat padang sekolah. Selain daripada tu suka fotografi. Tapi yang tak bestnya bila tingkatan dua subjek BI cikgu lain yang ambil alih. Memang terasa perbezaannya, rasa tak best langsung.. nak tak nak terima jugakan.

Bercerita tentang pengawas, pada suatu hari aku di tanya seorang kak yang di kenali sebagai Kak Yan. Kak Yan bertanya kepada ku " Adik nak jadi pengawas??" aku tanpa berfikir panjang menjawab "Nak la kak" . Sebenarnya aku memang dah lama kenal dengan Kak Yan sebab dia satu sekolah rendah dengan aku dulu.  Seronok tak terkata memang itu yang aku hajati sebenarnya..Alhamdulillah.. Rupa-rupanya kawan aku Ida Royani tu pun di lantik sebagai seorang pengawas... Rupa-rupanya aku di cemburui raka sekelas ku sebab bila periksa mereka dapat nombor satu dan dua dan aku dapat nombor tiga...tapi aku malas nak layan, kiranya rezeki dan nasib aku lebih baik daripada dia orang...aku tahu pun bila kawan ku bercerita semasa naik tingkatan dua, dia orang dilantik sebagai pengawas...bagi aku buat apa nak dengki dengan orang rezeki masing-masing...

Semasa aku di tingkatan dua aku masuk kelas 2 Cempaka...kelas pandai la kan..hehe..teringat aku pada sahabat karib aku Azlina, Salawati, Yusmiza, Kak Aida dan Kak Suraya...MMmmm tapi semuanya dah tak jumpa lagi.. Semasa ditingkatan dua banyak juga kenangan manis yang aku  tak dapat lupakan..tak kurang juga kenangan pahit..Antara kenangan yang tak dapat aku lupakan bila aku bertugas di blok tingkatan satu dan kelas peralihan..selepas rehat semua pelajar di kehendaki beratur di luar kelas dan membaca buku nota masing-masing, pada masa tu para pelajar agak hormat pada pengawas yang bertugas...Terasa bangga pulak ...hik hik hik..Pada suatu hari, masa tu selepas rehat dalam menjalankan tugas, aku menyuruh pelajar beratur di luar kelas aku terdengar suara memanggil "LORILIANA" aku pun menoleh kebelakang dan tiada siapa cuma ada sebaris rimbunan pokok-pokok bunga dan bangunan tingkatan 5 yang tidak jauh dari situ...Kemudian sekali lagi orang memanggil "LORILIANA"..Aku pun menoleh sekali lagi bukan aku sorang saja mendengar malah budak-budak kelas peralihan tu pun mendengar...Akhirnya, aku terpandang seorang pelajar yang berkulit gelap hanya nampak gigi je putih sambil tersenyum kepada ku...Aku pun apa lagi "Heh..Main menyorok-menyorok pulak ko ye, sini beratur, ko ingat filem Hindustan apa???" aku menegur pelajar India tersebut sambil kontrol ketawa....Aku nak marah pun tak jadi marah..apa lagi mana yang nampak kejadian tu semuanya ketawa.

Sejak hari tu, aku pun tak tau kenapa la budak India tu baik sangat dengan aku hahaha...yang paling aku tak tahan tu dia siap cakap dekat kengkawan aku ni kakak dia.. Wawawa!! Sejak bila la aku ambik dia adik angkat...Layan je la...malas aku nak fikir ..Sebenarnya aku tak perasan rupanya BUDAK tu satu bas sekolah dengan aku..HaHaHa...tapi yang baiknya dia, bila aku tak ada tempat duduk dia dah cupkan tempat duduk aku...rasa terharu pun ada:) aku masih ingat lagi pada suatu petang aku tak balik sekolah tetiba je dia datang dekat aku masa tu aku dengan kengkawan tengah berborak di bawah tangga bilik guru..yang buat
aku nak ketawa pun ada dan kesian pun ya sebab aku tak faham langsung apa dia katakan sebab dia tak pandai cakap bahasa melayu memang tunggang-langgang tapi dari cara dia bercakap tu aku dapat agak yang dia bertanya kenapa aku tak balik sekolah ke hari ni...memang betul tanggapan ku bila aku kata " Saya tak balik hari ni sebab ada sekolah petang" sambil aku tersenyum pada budak tu...Selepas budak tu beredar aku dan kengkawan ketawa agak geli hati pun ada sebabnya dia seolah-olah begitu baik pada aku...apa pun bagi aku, aku tidak kisah sebabnya kalau orang baik pada kita tak salah kita baikkan...Tapi bak kata pepatah "BUAT BAIK BERPADA-PADA, BUAT JAHAT JANGAN SESEKALI".

Untuk mengetahui lebih lanjut tunggu part 3 ya:)

No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.