IKLAN

Saturday, January 8, 2011

BERMULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK (PART 3)

BERMULANYA KEHIDUPAN SEORANG PENDIDIK
(PART 3)
HISTERIA MELANDA SEKOLAH

Tanggal 1993 merupakan tahun ke dua aku bergelar Pengawas Sekolah...Pada tahun tersebut, banyak perkara yang aku lalui sebagai seorang pelajar, pengawas dan seorang anak tunggal....Sebagai seoarang pelajar dan bergelar pengawas aku dapat merasakan aura dan tanggungjawab aku sebagai seorang pelajar dan pengawas. Semenjak aku bersekolah di sini, setiap pagi aku akan bangun awal dalam pukul 5.40 pagi dan paling lewat pun pukul 6.00 pagi. Ini kerana pukul 6.30 pagi aku terpaksa berjalan kaki lebih kurang 200 meter ke jalan utama tempat aku menunggu bas sekolah...tapi ada kalanya aku bangun lewat pukul 6.30 pagi memang lintang-pukang aku siap hahaha...sebabnya bas awam las nak naik pukul 7.00 pagi..kalau tidak memang lewat la pergi sekolah...kalau tak pergi sekolah memang teruk aku kena leter dengan mak aku... tu yang tak tahan tuh..hehe..Aku masih ingat, setiap pagi Wan aku akan sediakan kuih cekodok untuk kami sekeluarga...aku suka cekodok tu kerana keranggupannya lebih-lebih lagi pagi tu pekena pula dengan kuah kari ketam, masak asam pedas atau sambal goreng ..Perrrrtthhhh!!!Tangkap sedap beb!!!  Kalau malam tu makan lauk tu, comfirm pagi tu aku bangun lagi awal ...hahaha...Boleh makan lama sikit..hehehe...

Sebenarnya semenjak aku di darjah 6 lagi aku di temani oleh sepupuku...yang aku panggil Kak Cik. Mungkin mak dan ayah kesian aku keseorangan sebab tu mak dan ayah ambil dia sebagai teman....Sebenarnya kami berdua bukannya baik sangat selalu je gaduh haha..dia suka sangat rembat barang aku mana taknya, budak-budak la katakan tak matang lagi hehe...dah besar ni baik je:) Tapi kami setiap pagi akan berjalan kaki bersama..nasib baik berdua, cuba bayangkan jalan yang kami lalui di sebelah kiri ada parit besar dan di kelilingi sawah padi yang terbiar dan 3 buah rumah sahaja yang ada di situ...lebih kurang 10 meter ke jalan besar aku terpaksa lalui pokok-pokok buluh yang merimbun dan kalau dilihat ke atas seolah-olah seperti pintu gerbang...dan  yang paling BESTTT sekali...di tepinya ada KUBUR LAMA di situ...Huhhhhhhh!!! Bila dah dekat situ je, aku nak lari pun tak boleh takut terpijak tahi lembu la pulak..kena la perlahan-lahan dan baca apa yang patut...tapi aku tetap beranikan diri...Namun begitu aku besyukur sepanjang aku lalui jalan di situ tiada apa yang berlaku...

Sampai di sekolah, kebiasaannya aku akan masuk ke kelas untuk meletakkan bag sekolah ku..Kemudiannya aku terus ke tapak perhimpunan sebab pukul 7.20 pagi sudah mula tugas ku agar memperbetulkan barisan pelajar mengikut kelas...Ya, seperti biasa aku akan berada di barisan kelas tingkatan satu atau kelas peralaihan...bila sebut kelas peralihan ni,ada satu kejadian yang membuatkan aku melarikan diri daripada terus duduk di barisan tersebut...Hahaha!!!Bila aku terlihat KUTU kepala yang begitu banyak sedang berjalan-jalan dan bertelur di kepala seorang pelajar perempuan India..Macam mana aku tak lari sebab aku tak pakai tudung lagi:)..Nasib baik aku tak terkena kutu tu, kalau kena masak aku nak ubatkan rambut aku nih yang agak panjang jugak waktu tu...

Bercerita tentang perhimpunan pagi pada suatu pagi semasa guru sedang rancak bercakap di perhimpunan aku dan semua pelajar yang berada di situ di kejutkan satu kejadian yang tidak di duga kami semua..Pada mulanya seorang pelajar perempuan tetiba duduk dan merenung jauh kelantai semua pelajar yang berhampiran dengan pelajar tersebut beranjak daripada situ dan selang 5 minit ada lagi seoarang pelajar buat perkara yang sama....dalam hati aku berkata "Apahal pulak nih" aku dah mula rasa macam ada yang tak kena..dan tiba-tiba 2 orang pelajar tersebut hilang ingatan menjerit-terlolong seperti di rasuk SYAITAN!!!!

Aku dan rakan ku apa lagi naik tangga dan berdiri di bahagian koridor blok tingkatan 6 yang terletak di belakang tapak perhimpunan itulah antara blok yang paling terhampir ...puas jugak la ustaz, guru-guru dan di bantu pelajar menenangkan pelajar tersebut..perkara ini berlarutan sehingga sebulan kalau tak silap aku la.....Semasa kehangatan kejadian  histeria ini berlaku sahabat aku Azlin telah bercerita pada ku dia mengatakan yang dia hampir di ganggu oleh satu Lembaga bewarna hitam di sebelah pintu belakang kelas yang tidak jauh daripada tempat duduknya...tapi dia buat tak tau sahaja...Katanya lagi tak lama daripada tu  tetiba dia dapat  merasakan sesuatu kelainan pada dirinya...Terasa badan seram sejuk...seolah-oleh ada sesuatu mula menusuk di Ibu Jari tangannya, cepat-cepat dia menekan sekuat hatinya dengan membaca surah kursi tapi katanya terasa payah sangat ingin membacanya kebetulan ada rakan yang terperasan akan kejadian itu terus membantu membaca surah Kursi dan Emapat Kul...Kebetulan, kejadian itu berlaku semasa guru tiada di dalam kelas dan sudah hampir waktu balik sekolah...Setalah bunyi sahaja loceng,  aku terus ke kelas Azlin memandangkan kelas aku di tingkat 1 dan dia di tingkat bawah...Aku terlihat dia duduk di bangku kerusi tempatnya seolah-olah melawan sesuatu..aku bertanya  kepadanya Kenapa??? Dia menceritakan segalanya kepada aku...tak sangka ianya terjadi kepada sahabat aku sendiri...

Pada suatu hari, semasa aku dan bersama rakan yang lain sedang menjalani latihan untuk pertandingan Permainan Chess di  Peringkat Daerah Jempol kami di temanii oleh guru pengiring kami..Aku tak ingat lagi siapa namanya...tapi yang aku ingat memang ramai pelajar perempuan yang ADMIRE dengan cikgu ini..salah seorangnya kawan karib aku:)...tapi aku tak ada plak rasa minat pun maybe HE IS NOT MY TASTE!!!Hehehe..Sebab cikgu tu berkulit putih kut dan berambut kerinting Hehehe!!!!... Kami menjalani latihan di dewan makan asrama sekolah dan berhampiran dengan surau sekolah. Kebetulan guru pengiring kami itu ialah salah seorang guru yang telah mengiringi pelajar ke Kem Badan Uniform Sekolah di HUTAN REKREASI ULU BENDUL!!!! Tempat ini, sering di berkunjungi orang-ramai membawa keluarga bermandi -manda, Hari Keluarga dan juga untuk sesuai untuk bercamping. Selain itu, tempat ini berhampiran dengan Gunung Angsi... Ramai yang membuat ekspidisi memanjat Gunung Angsi ...Aku hanya pernah sekali pergi kesana bersama Group Gunung aku semasa mengajar di SMK Undang Rembau dulu...Memang best dengan dia orang terasa rindu pulak nak panjat gunung:)...Buat pengetahuan semua, Gunung Angsi ini merupakan salah satu gunung yang terletak di Banjaran Titiwangsa. Banjaran Titiwangsa ini adalah banjaran yang terpanjang di Malaysia  dan menjadi tulang belakang Semenanjung Tanah Melayu. Banjaran Titiwangsa ini di bawahnya merupakan Jalan Bukit Putus yang sangat popular di Negeri Sembilan antara Seremban ke Kuala Pilah....kalau tak silap aku semuanya ada 26 selekoh...tapi sekarang jalan tersebut telah di buat jalan yang baru dan tak perlu lalui selekoh tajam lagi...Paling mengerunkan kalau selisih dengan lori kontena memang terpaksa mengalah....jalan ini juga mempunya misteri juga...ada cerita mengatakan pemandu yang lewat malam melaui jalan ini pernah di tahan oleh seorang perempuan ingin tumpang balik ke rumah...seorang lelaki telah menumpangkan gadis tersebut dan dia menunjukkan jalan ke rumahnya yang tidak jauh daripada bukit putus tersebut..pada keesokan harinya lelaki tersebut datang ingin berjumpa dengan gadis tersebut malangnya ibunya telah memberi tahu bahawa gadis itu telah meninggal dunia seminggu yang lalu..Huuuhhh!!!  Satu lagi kejadian yang sama tetapi selendang perempuan tersebut tertinggal di dalam kereta yang di tumpangnya itu. Kemudian isteri keapa pemandu tersebut tidak semana-mana timbul rasa syak  wasangka kepada suaminya lalu membakar selendang tersebut... apa yang telah terjadi kereta Proton Saga mereka itu di hidukan dengan bauwan yang kurang enak iaitu BAU MAYAT.....SERAMMNYA!!! Dengar cerita, tiada siapa yang ingin membeli kereta tersebut...

Sambung balik kepada cerita Histeria di sekolah, menurut kata guru ku HISTERIA ini terjadi berpunca daripada DIA SENDIRI...   Kata beliau semasa dia membawa pelajar-pelajar mendaki Gunung Angsi, terdapat serumpun pokok buluh dan salah satunya menghalang perjalanan mereka dan tanpa berfikir panjang dia telah memotong pokok buluh tersebut...tiada apa yang berlaku pada waktu itu....


Semuanya berlaku selepas mereka semua kembali ke sekolah pada hari Isnin.Akhirnya cikgu ku telah berjumpa dengan seorang bomoh mengatakan bahawa beliau telah memusnahkan tempat kediaman MAKHLUK HALUS tersebut... ..Ini mendatangkan amarah kepada Makhluk tersebut. Kata bomoh tersebut dia meminta guru tersebut memohon maaf dan pergi ke sana dan meletakkan kain merah dan apa perlu dia buat aku dah tak ingat..Sorry Ek!!! Mungkin cikgu tersebut menuruti kata-kata bomoh tersebut membuatkan kejadian Histeria ini berhenti terus dan tiada lagi kejadian ini berulang...

Aku masih teringat akan pesan nenek ku kalau pergi masuk ke hutan kalau nak buat sesuatu kena minta izin dan beringat selalu... dan. aku pegang akan kata-kata itu sehingga sekarang...

No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.