IKLAN

Thursday, January 27, 2011

Hadiah Basikal

Hari ini merupakan Hari Kejohanan Merentas Desa di sekolah. Semua orang sibuk dengan tugas masing-masing..aku pun sama sekali.. Macam tahun lepas aku terlibat dengan check point.. 2 tahun berturut-turut tugas yang sama walaupun agak panas dan duduk di bibir jalan raya tapi aku rasa bersemangat melihat budak-budak berlari dengan pelbagai gaya. Ada yang berlari , berjalan macam melawat kawasan je hehe.. Yang dah terduduk dan terbaring pun ada... Mungkin tak sarapan pagi...walau bagaimanapun aku pada tahun ni terlibat dalam Hakim Penamat.. jadi aku tunggu je la budak- budak datang ke garisan penamat.. Guru-guru begitu bersemangat memberi kata- kata semangat dan menjerit untuk mendapatkan mata kemenangan rumah hehe.. termasuk la aku ni..mata diambil kira 30 minit pertama bagi peserta perempuan dan 20 minit untuk peserta lelaki..kali ini aku dikejutkan seorang pelajar tingkatan 1 pada mulanya aku terpandang duduk di belakang khemah ku.. sambil bersila bermain rumput dan tak lama kemudian ada pelajar bagitau cikgu budak ni tidur .. Biar betul tidur atas padang beralaskan rumput.. Kejut- kejut rupanya pengsan.. Cepat- cepat panggil PBSM .. Mungkin dah terlalu penat...kesian aku tengok budak tu..teringat pula zaman masa sekolah dulu sewaktu larian merentas desa memang betul-betul merentas desa sambil menikmati suasana kampung pada ketika itu haha jalan kaki la tak larat lari dah .. Ada yang balik rumah terus pun ada hehe..rindu rasanya... Yang pasti tak kan berulang lagi semuanya tinggal kenangan ...

Sekarang tiba masanya untuk penyampaian hadiah.. Semuanya tak sabar menunggu cabutan hadiah dan kemenangan untuk rumah mana.. Nampaknya pada kaki ini kemenangan jatuh rumah Biru Johan, Kuning naib johan , merah tempat ketiga dan yang akhir sekali rumah hijau... Penyampaian hadiah di selangi dengan cabutan bertuah tapi aku tak kisahkan sangat tapi bila cabutan kali terakhir yang akan mendapat hadiah sebuah basikal yang beratus harganya .. Kalau orang yangsenang ni memamg tak heran pyn basikal tu aky rasa..Namun begitu hati aku agak tersentuh bila nombor yang disebut dimenangi seorang pelajar yang aku kenali pelajar tingkatan lima dan seorang pengawas sekola dan amat menghormati guru baik budaknya.... Kengkadang aku selalu nampak budak tu di sebelah petang tak pasti di lewat balik kenapa tapi yang aku dapat tahu dia mempunyai latar belakang keluarga yang susah...aku boleh bayangkan betapa gembiranya dia memenangi cabutan hadiah tu... Tanpa segan silu dia berlari dan melompat-lompat untuk menunjukkan nombor cabutan bertuabnya sehingga terlupa nak bersalam dengan YDP PIBG ketika itu, terus je pergi ke basikal.. Rasa terharu rasanya dan memang puas hati rasanya dia yang dapat...

Semalam ketika aku hengajar aku terpandang pelajar tersebut dengan basikal barunya itu...dalam hati ku berkata alhamdulillah rezeki dia...

No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.