IKLAN

Saturday, February 5, 2011

Kisah Penjual Satay Yang Sombong

Hari ini aku teragak nak makan Bakso dengan nasi impit....sedapnya...balik dari kerja aku singgah pasar malam memandangkan hari ni agak penat nak masak pun tak sempat ..lepas magrib nak hantar anak mengaji pulak...aku pun terus menuju beli makanan yang terfikir di fikiran ku...mulanya aku belinasi lemak ayam goreng berempah yang sentiasa di kunjungi orang ramai...kemudian aku membeli bakso..semasa aku beli bakso tu memang aku tau dia tak jual nasi impit cuma ada Beehun atau mee sahaja.

Semasa aku menunggu menyiapkan mee untuk ku, aku dapati mee yang telah dimasukkan ke dalam plastik tu telah jatuh ke tanah dan dia mengambil mee tersebut dan letak di atas meja.Kemudian dia mengambil mee yang baru..akan tetapi anaknya mengambil mee tersebut dan bertanya kepada ayahnya ni ke mee dia, ayahnya hanya mengangguk dan tidak berkata apa-apa, dan anaknya letak terus ke dalam plastik dan bersama kuah bakso tu. Aku hanya memerhatikan sahaja..Tak sangka dia orang ni.. tapi memandangkan aku tak makan mee tu aku tak ada la mempersoalkan apa yang telah berlaku...tapi aku pun tak nampak mee tu ada yang terkena ke tanah atau pun tidak..mungkin plastik saja yang kotor. Aku pun dah letih malas nak berkata apa-apa..

Setelah itu, aku melihat deretan gerai di sebelah kiri ku dan terlihat ada dua gerai yang menjual satay dan sambil memerhatikan ada jual nasi impit ke tidak. Kalau ada rezeki ada la kata hati ku. Kemudian aku pergi ke gerai seorang Brother ni..aku bertanya "Bang nak beli nasi impit saja boleh tak?". Dia memandang ku dan melihat barang yang aku beli dan dia menjawab"Tak jual la nasi impit ni ,jual dengan satay je..Aku secara spontan menjawab"Ye ke?Tak palah.." dalam hati ku berkata sombongnya nak je aku jawab tak nak duit ke...RM1.50 pun duit jugak..terasa malu jugak dengan seorang pelanggan yang membeli satay dengan dia. Aku memang lepas ni memang takkan beli satu pun dengan Brother tu ..

Aku terus berlalu pergi pada seorang makcik ni dan bertanya "Nasi Impit ni jual tak?" makcik tu sambil tersenyum memandang aku sambil mengisi satay ke dalam bag kertas dan dia menjawab "Jual, nak berapa?""Nak 3 biji je" kemudian makcik tu ambil 3 biji nasi impit dan memberikan aku dengan kuah kacang sekali. Dalam hati kecil ku baik makcik ni dan sambil berdoa murah rezeki makcik ni..tapi memang selalunya aku tengok memang ramai yang membeli satay kepada dia..dan aku pun pernah beli satay dia boleh tahan sedapnya..Selepas aku dapatkan nasi impit aku terus balik memandangkan dah magrib dan hari semakin gelap.

Pengajarannya jika kita berniaga apa pun jangan la terlalu berkira dan menunjukkan cara yang sombong kepada pelanggan sesunguhnya rezeki tu akan datang kalau kita berniaga dengan ikhlas dan jujur..Tak salah kita berbaik dengan pelanggan tak rugi pun..mungkin orang akan doakan untuk kita..tapi kalau terus bersikap sombong orang akan ingat!! 

No comments:

Post a Comment

come and join my blog:)

Note: Only a member of this blog may post a comment.